שלום לכל הקבוצות (פירוט הקבוצות כתוב מטה)!
לפניכם מטלת כיתה (עם ציון) על הלאומיות. עבדו יחד, הכינו את הדברים יחד, והציגו הכל בסוף יחד. אני מסתובב בין הקבוצות כדי לסייע, אולם הלמידה היא שלכם! חלק מן המטלות זהות לכולם, וחלק שונות מקבוצה לקבוצה.
חלק ראשון – קטעי מקור על לאומיות:
קראו את הקטע הבא, הלקוח מתוך הספר "הלב" שראה אור באיטליה בשנת 1886:
"אתמול נכנס המנהל לכיתה עם תלמיד חדש, המורה לקח את ידו ואמר לנו: עליכם לשמוח. היום מצטרף לכיתתנו איטלקי קטן שנולד במחוז קלבריה הנמצא בדרום מדינתנו. במשך דורות היה המחוז הזה משועבד לשליטים זרים, ועם איחודה של איטליה שבה גם קלבריה להיות חלק מארצנו. אני בטוח שתוכיחו לתלמיד החדש שכל ילד איטלקי נמצא תמיד בין אחים, אם הוא לומד בבית ספר כלשהו באיטליה, יהי המחוז שבו נולד רחוק מן המקום שבו הוא נמצא עכשיו ככל שיהיה זכרו היטב את מה שאומר לכם: כדי שנער מקלבריה ירגיש כמו בבית כאן בטורינו, כדי שנער מטורינו ירגיש כמו בבית בקלבריה, נאלצו בני ארצנו להילחם בקרבות רבים עקובים מדם במשך חמישים שנה וחמישים אלף איטלקים נפלו בהם. עליכם לכבד ולאהוב זה את זה. מי שיפגע בנער הזה או יעליב אותו, משום שלא נולד כאן במחוז שלנו, לא תהיה לו עוד זכות להביט בדגל שלנו".
כיצד באה לידי ביטוי תופעת הלאומיות בקטע זה? [עזרה: כיצד מנסה המנהל ליצור בקרב התלמידים תודעה היסטורית משותפת? תודעה של חברה אחת? התכנסות מול סמלים משותפים? ועוד].
קראו (אפילו שאתם זוכרים בעל-פה) את המילים של ההמנון הלאומי – "התקווה". כיצד באה לידי ביטוי בהימנון זה תופעת הלאומיות? [עזרה: חפשו יצירת תודעה היסטורית משותפת, חפשו תודעה של אחדות העם ומאבק של העם].
חלק שני – תופעת הלאומיות במדינה אירופאית אחת:
על-פי הטבלה מטה, כל קבוצה תעבוד על מדינה אירופאית אחת. במדינה שעליכם לעבוד עליה, הציגו את תופעת הלאומיות:
א. כיצד התאחדה? (תארו את האירועים ההיסטוריים).
ב. מה השפיע (קידם / עיכב) על איחודה? כיצד השפיע?
ג. סמלים לאומיים בהם ניכרת תופעת הלאומיות (אחדות, היסטוריה משותפת וכו').
ד. הראו כיצד ההמנון של אותה המדינה מכיל יסודות של תופעת הלאומיות.
ה. הראו פולקלור משותף, יצירת תודעה של היסטוריה משותפת ועוד.
ו. ספרו על מנהיגים שהיו פעילים במאבק לאיחוד אותה מדינה. הסבירו כיצד מנהיגים אלה השפיעו על האיחוד.
חלק שלישי – הצגת התוצרים:
עליכם להציג את תוצרי עבודתכם לכל הכיתה באיזה אמצעי שתרצו. עליכם להכין דף שמסכם את הדברים שהצגתם. עליכם להכין מיני-בוחן הבודק האם הידע שהעברתם הופנם על-ידי הכיתה.
חלוקה לקבוצות:
קבוצת איטליה – יעל, אופק, גילעד, יאן.
קבוצת פולין – גאיה, עמית, ניצן, נדב.
קבוצת יוון – מיכל, אביה, סמירה, סרג'יו, ים.
קבוצת גרמניה – ליאב, עוז, עופרי, שירן.
בהצלחה!