9 – תופרים את הקצוות, מרכיבים את הפאזל

עם מה חשוב לצאת מהשיעור המקוון: כל סיפור מסע העונשין של סנחריב הוא פאזל. פאזל שמשלב היסטוריוגרפיה (מלכים, מקורות אשוריים), נבואה (ישעיה) וחוק (דברים). נסכם בכמה נקודות:

  • עפ"י ההיסטוריוגרפיה (מלכים) חזקיה מנהיג שתי רפורמות דתיות, ריכוז פולחן וטיהור פולחן. את ההנחיה הדתית-חוקית לרפורמות אלה אנחנו מוצאים בספר החוק דברים.
  • עפ"י חלק מההיסטוריוגרפיה (מל"ב יח, מקורות אשוריים) – חזקיה הבין שהמרד היה טעות מדינית, ומשהבין זאת (קצת מאוחר מדי, אחרי שרבות מעריו נפלו), הוא פנה למלך אשור, הצהיר על נאמנות מחודשת, ושילם קנס על מרדו.
  • המצב הקשה של יהודה משתקף גם בנבואה (ישעיה א). עם-זאת, בפרק זה ישעיה יציג את המצב הקשה כתוצר של חטאים מוסריים ולא של פעולה ארצית (מרד באשור), ואף ידגיש כי שינוי דרכיו של העם יביא לשינוי המציאות.
  • עפ"י חלק אחר של ההיסטוריוגרפיה (מל"ב יט) – יהודה ניצלה בשל התערבות האל – מגפה הרגה חלקים ניכרים בצבא אשור, וגרמו לסנחריב לסגת לארצו.
  • ריבוי המקורות ונקודות המבט בסיפור מסע סנחריב יוצר נקודה מעניינת ביותר: זהו אחד הסיפורים בתנ"ך שניתן לשרטט באופן ברור יחסית את "המציאות", על-אף 2,700 השנים שעברו מאז.

ולסיכום: בוחן + משוב:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *